Baritoni Julius Westerberg ja pianisti Irma Koskinen esittävät toukokuussa, kahdessa konsertissa saman ohjelman Robert Schumanin ja Jean Sibeliuksen lauluja. Konsertin Schumanin laulut: kaksi laulua sarjasta Myrthen Op 25 ja kahdeksan laulua sarjasta Liederkreis Op 39 on sävellety Schumanin hurjana sävellysvuonna 1840. Esitettävistä Sibeliuksen lauluista kolme on vuodelta 1900, varhaisin Våren flyktar hastigt vuodelta 1891 – kaikkien näiden laulujen äärellä olemme lied-laulun uhkean kukkean puutarhan ytimessä. Väkevät, romantiikan ajan runot – voimalliset melodiat – pianistin ja laulajan yhtä merkitykselliset, toisiaan täydentävät, erottamattomissa olevat osat.
Schumann itse kirjoitti:”Lauluääni yksin ei voi tuottaa koko vaikutelmaa…” Mikä sitten on se inhimillinen kokemus yli vuosisadan takaa, jota näissä lauluissa halutaan välittää? ”Minusta näissä lauluissa ollaan ihmisyyyden ydinkysymysten äärellä. Mitä tarkoittaa olla ihminen maailmassa? Vielä puhumaan oppimattoman, alle kaksivuotiaan lapsen kasvoilla voi nähdä saman kysymyksen mitä koen käsiteltävän näissä lauluissa. Minne minä olen joutunut?”, avaa ajatuksiaan lauluista Julius ja jatkaa:”Myöhemmin herää kysymys: kuka minä olen? Taiteen avulla voimme tutkia ja kyseenalaistaa näitä keskeisiä kysymyksiä ja sitten toiminnallamme päätyä antamaan omat vastauksemme siihen kysymykseen mikä tämä maailma on, millainen sen pitäisi olla. Ei ole itsestään selvää, että ihmiset rakentavat itselleen maailman, jossa heidän hyvä on olla, mutta paljon on valittavissa”.
Konsertin vanhimpia lauluja ovat neljä englantilaista kansanlaulua, joiden aiheena ovat rakkaudet: hurmaantunut rakkaus, traaginen rakkaus, resignoitunut rakkaus ja näiden Benjamin Brittenin vuonna 1976 pianosäestyksellisiksi sovittamien laulujen helmi Bonny at morn – pitkin hampain uhrautuva rakkaus. ”Myös näissä lauluissa pianistin ja laulajan osuudet ovat yhtä merkitykselliset, mutta toisin kuin Schumanilla ja Sibeliuksella, kun runon, laulajan ja pianon osuudet kietoutuvat yhdeksi kudelmaksi, piano onkin nyt kuin täysin erillinen ja itsenäinen osuutensa – arkaaisen kansanlaulun yhteyteen rakennettu maisema tai kommentti. Hyvin impressionistista!” kuvailee Irma Koskinen. ”Sibeliuksen kaksi suomenkielistä laulua ovat oikeastaan tämän ohjelman ainoat, joissa piano lähinnä tukee laulun osuutta. Lienee heijastumaa Sibeliuksen totaalisesta säveltäjyydestä, että takomisen sivussa syntyneissä lastuissakin on niin paljon välittyvää.”
Väliajallisissa konserteissa kahvimahdollisuus – konsertteihin on vapaa pääsy, ohjelma 15€ käteisellä – kesto väliaikoineen n. puolitoista tuntia.
- Su 18.5. klo 15.00 Kulttuurikeskus Holken, Ingarskilantie 14 Inkoo
- to 29.5. klo 14.00 Päivölän Virkistyskoti, Taivaatie 41 Nummela